Нормативна база

Вимоги щодо якості реалізації продуктів харчуванняу закладах громадського харчування та продовольчої торгівлі (у т.ч. на автозаправних комплексах та станціях, які здійснюють реалізацію продовольчих товарів) редакція від 04.04.2020

ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження керівника робіт з
ліквідації наслідків надзвичайної
ситуації 25.03.2020 року No 2
(у редакції розпорядження
керівника робіт з ліквідації
наслідків надзвичайної ситуації
04. 04. Гоо № 2 )
Вимоги щодо якості реалізації продуктів харчуванняу закладах громадського харчування та продовольчої торгівлі (у т.ч. на автозаправних комплексах та станціях, які здійснюють реалізацію продовольчих товарів)
1. Забезпечити наявність споживачів у торгівельному приміщенні із розрахунку 1 особа на 10 кв. м та заходи щодо дотримання санітарних норм, не допускати до торгівельних приміщень осіб без вдягнутих засобів
індивідуального захисту, зокрема респіратора або захисної маски, у тому числі виготовлених самостійно.
2. Забезпечити дотримання відстані не менше 1,5 м між відвідувачами, які очікують дозволу на вхід до торгівельних приміщень, відстані у прикасовій та касовій зонах та/або у черзі до терміналів самообслуговування між особами (за винятком між покупцем і продавцем) не менше ніж 1,5 метра та/або наявність між ними відповідних захисних екранів.
3. Заборонити продаж незахищених продуктів харчування (дозволяти до продажу лише фасовані продукти та продукти в упаковці виробника, напої в
герметично закритих виробником пляшках або інших ємностях).
4. Проводити роз'яснювальну роботу з персоналом щодо індивідуальних заходів профілактики та реагування на виявлення симптомів серед працівників.
5. Забезпечити працівників, які мають найбільший контакт із відвідувачами, засобами індивідуального захисту (з розрахунку 1 медична маска або респіратор на 3 години роботи на 1 особу, 1 флакон (100 мл) антисептика на 1 особу на зміну (до 12 годин), провести відповідне навчання з використання та знешкодження відпрацьованих масок, серветок та встановити відповідний контроль за дотриманням правил
6. Забезпечити дотримання дистанції працівниками, які мають найбільший контакт із відвідувачами, на відстань як мінімум 1,5 м, або встановити захисні екрани для захисту працівників.
7. Збільшити кратність (через кожні 3 години робочого часу) проведення дезінфекційних заходів (вологі прибирання з використанням
дезінфікуючих засобів у приміщеннях, особливо в місцях найбільшого контакту з поверхнями - ручки дверей, барні стійки, місця сидіння, раковини, тощо).
8. Дотримуватися нормативних показників мікроклімату приміщень (вологість, температура повітря) та забезпечити наскрізне провітрювання приміщень.
9. Забезпечити проведення щоденної термометрії всіх працівників (перед початком робочої зміни та після її завершення), результати термометрії вносити до оформлених на кожного працівника листків термометрії, не допускати до роботи осіб із ознаками гострого респіраторного інфекційного захворювання.
10. У разі виявлення працівника з ознаками респіраторного інфекційного захворювання під час робочої зміни вжити заходів для його ізоляції від здорових осіб та негайно повідомити про цей випадок заклад охорони здоров'я за місцем обслуговування працівника.
11. Обмежити масові заходи в закритих приміщеннях.
12. Забезпечити необхідні умови для дотримання працівниками правил особистої гігієни (рукомийники, мило, одноразові рушники, серветки тощо).
13. Забезпечити медичні пункти (при наявності) необхідними засобами та обладнанням (термометрами, бактерицидними випромінювачами, дезінфекційними та антисептичними засобами, засобами особистої гігієни та
індивідуального захисту тощо).
14. Забезпечити вхідний санітарний контроль, не допускати до торгових залів більше ніж 1 особу на 10 кв. м та осіб без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіратора або захисної маски, у тому числі виготовлених самостійно.
15. Забезпечити можливість використання антисептиків для відвідувачів.
16. Забезпечити відвідувачів достатньою кількістю одноразових серветок на столах обслуговування (та під час видачi меню на виніс).
17. Вхідний санітарний контроль відповідно до закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» є елементом протиепідемічних
заходів та відноситься до медико-санітарних заходів, що застосовуються для запобігання поширенню особливо небезпечних інфекційних хвороб.
Вхідний санітарний контроль являє собою контроль за станом здоров'я осіб з метою виявлення ризиків передачі захворювання в організованих колективах (трудові колективи підприємств, установ, та організацій) та в місцях великого скупчення людей (розважальні заклади, заклади торгівлі, тощо).
19. Забезпечення вхідного санітарного контролю здійснюється шляхом:
- візуального огляду (загальний стан, ознаки лихоманки, наявність ознак
гострого респіраторного захворювання – кашель, чхання, нежить);
- у разі необхідності, проведення температурного скринінгу
(вимірювання температури тіла безконтактним термометром, при наявності);
20. У разі виявлення особи із ознаками гострого респіраторного захворювання, підвищенням температури тіла, така особа не допускається до відвідування закладів та скеровується до закладу охорони здоров'я за місцем обслуговування.
21. Для дезінфекції необхідно використовувати стандартні
дезінфекційні засоби, зареєстровані в Україні відповідно до законодавства, та мають чинне Свідоцтво про державну реєстрацію. Необхідно дотримуватись
інструкції до застосування кожного окремого дезінфекційного засобу, в тому числі щодо дотримання його ефективної концентрації та експозиції (з
дотриманням часу перебування на оброблюваній поверхні).
Примітка.
Відповідно до статті 11 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», організація та проведення профілактичних і протиепідемічних заходів покладаються, у тому числі, і на підприємства, установи та організації незалежно від форм власності, а також на громадян. У разі отримання від Державної установи «Київський міський лабораторний центр Міністерства охорони здоров'я України» екстреного повідомлення про інфекційне захворювання на COVID-19 готується наказ і направлення на здійснення обстеження суб'єкта господарювання. За результатами обстеження складається акт санітарно-епідеміологічного обстеження за формою 315/о. Одночасно, приймається розпорядження про запровадження протиепідемічних заходів. Відповідно до частиничетвертої статті 18 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров'я та благополуччя тварин», заходи державного контролю можуть здійснюватися позапланово у разі виявлення невідповідності або появи обгрунтованої підозри щодо невідповідності, а також в інших встановлених законом випадках.
Якщо при здійсненні контролю у складі спільних робочих груп, встановлено загрозудля життя та/або здоров'я людини або вбачаються такі ознаки, готується наказ та направлення на здійснення позапланового інспектування, за результатами якого вживаються заходи реагування, відповідно до Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров'я та благополуччя тварин» (складається протокол, розглядається справа про порушення законодавства про харчові продукти, приймається рішення про тимчасове
припинення обігу харчових продуктів.
Порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно- протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб», іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами, тягне за собою адміністративну відповідальність за статтею 44-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення (накладення штрафу на громадян від однієї до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двох до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).
Порушення правил та норм, встановлених із метою запобігання епідемічним та іншим інфекційним захворюванням, а також масовим неінфекційним захворюванням (отруєнням) і боротьби з ними, якщо такі дії спричинили або завідомо могли спричинити поширення цих захворювань, тягне за собою відповідальність відповідно до статті 325 Кримінального кодексу України, (штраф до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років).
Начальник Штабу з ліквідації надзвичайної ситуації
Петро ПАНТЕЛЕЕВ